El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i el seu Sistema Territorial han presentat la seva nova identitat visual, que adequa gràficament la marca als nous temps i vol transmetre una imatge de modernitat i innovació dels 27 museus que l’integren.
El projecte parteix de la concepció del Sistema Territorial MNACTEC com un museu nacional estès per tot el país, i juga amb conceptes com territori, xarxa, sistema, entorn industrial, científic i tecnològic, dinamisme i transformació. La proposta gràfica es basa en la generació d’un sistema propi amb el quadrat com a element sobre el qual es construeix la identitat visual i els components que la conformen.
La nova identitat visual és obra d’Extra Estudio, equip de disseny gràfic barceloní liderat per Jose Bellés i Iñigo Jerez, que recentment ha estat guardonat amb el Grand Laus 2020 de disseny gràfic i dos Laus Bronze. Extra Estudio va guanyar el concurs per elaborar el projecte, convocat conjuntament pel MNACTEC i l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics (ADG)-FAD el juliol de 2019. Un total de 64 estudis i professionals del disseny gràfic van participar en aquesta convocatòria.
L’actual identitat visual del MNACTEC va ser creada l’any 1984 pel dissenyador Enric Franch i el seu equip. Posteriorment, aquest mateix equip de dissenyadors va crear els logotips dels diversos membres del Sistema Territorial MNACTEC.
Un museu estès per tot el país
El MNACTEC és un dels tres museus nacionals reconeguts pel Parlament de Catalunya i té com a missió mostrar l’evolució dels avenços científics i tècnics a Catalunya, la seva aplicació industrial i la seva incidència social. És un museu que s’estén per tot el territori català a través de les actuacions del seu Sistema Territorial, una xarxa formada per 27 museus i centres d’interès patrimonial que expliquen la industrialització a Catalunya.
Aquest teixit industrial és el denominador comú del Sistema Territorial MNACTEC, una organització en què el conjunt d’elements funcionen com un tot, aportant una visió singular i plural de la incidència social de la cultura científica, tècnica i industrial catalana. Un sistema de museus únic, que uneix i genera una visió de conjunt. Per tal de reforçar aquest discurs museològic, s’ha creat una estratègia de marca que aporta consistència, coherència i sentit de pertinença al Sistema Territorial i una idea gràfica en què el concepte de «sistema» es visualitza com a element bàsic i vertebrador de la identitat visual de tot el conjunt.
Una identitat que funciona com a sistema
El nou emblema del MNACTEC és en si mateix un sistema gràfic basat en l’acrònim del museu i en el quadrat. Aquest element modular conté una retícula interna que permet estructurar l’espai i fabricar diversitat d’elements geomètrics. Dins d’aquest marc expositiu, es produeixen formes, patrons, pictogrames, il·lustracions o lletres, tot un conjunt de components que aporten personalitat a l’ecosistema visual. A la vegada, aquest sistema gràfic permet generar les 26 il·lustracions que identifiquen la resta de museus del Sistema Territorial MNACTEC.
La tipografia del conjunt de logotips del Sistema Territorial MNACTEC també funciona com a sistema tipogràfic, dibuixat a mida per a la marca, amb un objectiu organitzador, funcional i integrador. Permet als 27 museus generar missatges de comunicació d’una manera regulada, coordinada i amb coherència visual. Es tracta d’una veu pròpia que s’expressa amb identitat i amb un caràcter tècnic i industrial basat en el quadrat com a mòdul.
La combinació d’aquest conjunt de components gràfics i tipogràfics fabriquen la identitat visual del MNACTEC i del seu Sistema Territorial. Un sistema identitari que s’adapta i s’estén per tot el seu territori de marca generant unitat i sentit de pertinença al conjunt.